-
apare în
1883 în Almanahul Societăţii, „România Jună”
-
este în
acelaşi an reprodus în „Convorbiri literare"
Geneza: izvoarele de inspiraţie ale poemului sunt
diverse şi complexe
1. folclorice:
basmul românesc Fata în grădina de aur, ccules şi publicat de Richard
Kunish, prelucrat de Eminescu iniţial într-un poem purtând acelaşi titlu (O
frumoasă fată, de împărat, izolată de tatăl ei într-un castel captează atenţia
unui zmeu care se îndrăgosteşte dc ea. Ea se sperie de nemurirea acestuia şi-l
respinge, cerându-i să se întoarcă la, ea
doar dacă poate deveni muritor. Zmeul merge la Dumnezeu căruia iî cere să-1
dezlege de nemurire, dar acesta refuză. Întors pe pământ, o vede pe fată
fugind în lume cu un fecior de împărat de care se îndragostise şi furios
prăvăleşte o stâncă peste ea, iar pe el îl poartă într-o fabuloasă Vale a
Amintirii unde îl lasă să moară de durere)
2. mitologice: motive din
mitologia greacă, Indiană, creştină
3. filozofice:
ideile filosofice ale lui Arthur Schopenhauer care diferenţia omul comun de
geniu potrivit următoarelor trăsături
Geniu
|
Om comun
|
Inteligenţă (raţiune pură)
Obiectivitate
Capacitatea de a-şi depăşi condiţia
Puterea de a se sacrifica pentru un ideal
Aspiraţia spre cunoaşterea absolută
Singurătate
Nefericire
|
Instinctualitate
Subiectivitate
Incapacitatea de a-şi depăşi condiţia
Voinţa de a trăi (instinct de conservare)
Orinţa de a se împlini în plan uman/
material
Sociabilitate
Fericire
|
4. biografice: propria
viaţă transformată în simbol al vieţii boeme a romanticilor în general şi a
geniului în particular
Genul
şi specia: Este un poem
filosofic care prezintă trăsături ale tuturor genurilor literare:
-
genul
epic: interferenţa modurilor
de expunere – naraţiune şi dialog, prezenţa unui narator, povestirea unor
acţiuni la persoana a treia, existenţa unor personaje, construcţia gradată a
subiectului pe momente ale subiectului, număr mare de verbe, formule specifice
de adresare, formula de introducere a basmului – „a fost odată”
-
genul
dramatic: existenta a patru
tablouri, succesiunea de scene dramatice dialogate, descifrarea unui conflict
prin intermediul dialogului
-
genul
liric: elementelor de
prozodie şi versificaţie, figuri de stil şi imagini artistice, existenţa unui
lirism obiectiv al măştilor (personajele şi chiar naratorul nu sunt decât măşti
ale eului liric care se proiectează pe sine în diferite ipostaze)
-
sinteză
de specii lirice: alegorie, meditaţie, elegie, idilă, pastel
Tema:
problematica omului de geniu în raport cu oamenii comuni (societatea),
cunoaşterea şi iubirea: „Aceasta e povestea. Iar înţelesul alegoric ce i-am dat
este că, dacă geniul nu cunoaşte moartea şi numele lui scapă de noaptea
uitării, pe de altă parte aici pe pământ nici e capabil de a ferici pe cineva,
nici capabil de a fi fericit. El n-are moarte, dar n-are nici noroc”
Structura: este
alcătuit din patru tablouri cu un număr variabil de secvenţe desfăşurate pe
două planuri care alternează şi uneori interferează:
TABLOUL
|
PLANUL
|
SECVENŢA
|
STROFELE
|
TABLOUL I (1-43)
Iubirea dintre Luceafăr şi
fata de-mpărat
|
Terestru/ Cosmic
|
1. portretele celor doi protagonişti
2. întâlnirea şi naşterea iubirii
3. coborârea angelică
4. coborârea demonică
5. hotărârea de jertfă
|
1-7
8-13
14-24
25-40
41-43
|
TABLOUL AL
II-LEA (44-64)
Idila dintre Cătălin şi Cătălina
|
Terestru
|
1. portrele celor doi
2. lecţia de dragoste oferită de Cătălin
3. conflictul psihologic dintre iubirea pentru
geniu şi cea pentru om
4. alegerea muritorului
|
44-47
48-55
56-62
63-64
|
TABLOUL AL
III-LEA (65-86)
Marele zbor spre origine şi dialogul cu Dumnezeu
|
Cosmic
|
1. zborul cosmic
2. haosul şi geneza
3. rugăciunea şin spaţiul cosmic
4. inefabilul răspuns
|
65-66
67-70
71-74
75-86
|
TABLOUL AL
IV-LEA (87-98)
Hyperion revine la menirea sa
|
Terestru/ Cosmic
|
1. cadrul natural
2. rugăciunea omului şi invocarea finală către
Hyperion
3. eliberarea geniului de povara iubirii
pământene
|
87-89
90-96
97-98
|
Tabloul I: Debutează cu formula de basm care plasează povestea de
iubire într-un timp şi spaţiu general valabile şi sugerează încă de la început
irealitatea idilei.
Versurile următoare conturază
portretul fetei de împărat care se transformă într-un simbol al tinereţii şi
inocenţei. Portretul fetei este concretizat prin intermediul unor superlative
şi comparaţii de factură populară care exprimă, deodată, frumuseţea,
perfecţiunea - „prea frumoasă fată”, unicitatea - „era una”, sacralitatea
- „Cum e fecioara între sfinţi/ Şi luna
între stele”, dar ni se oferă şi o motivaţie a aspiraţiei ei către superior.
De altfel, fata de
împărat poate fi considerată şi un simbol al omului comun care aspiră către
împlinire, doreşte să-şi depăşească condiţia strâmtă, limitată de muritor.
Astfel, fata îşi îndreată atenţia către Luceafăr, de care se simte atrasă
tocmai datorită superiorităţii şi nemuririi lui. Atracţia este reciprocă,
Luceafărul regăsind în fată modalitatea de relevare a sentimentelor umane
necunoscute lui, o cale de cunoaştere şi implicit de desăvârşire. Întâlnirea
celor doi are loc în oglindă, în somn, în vis, spaţii ale nonrealităţii
sugerând imposibilitatea unei întâlniri reale.
Fata
rosteşte două chemări iar Luceafărul se smulge din sfera sa si se întrupează
din cer şi mare într-un „tânăr voievod” şi din noapte şi soare într-un „mort
frumos cu ochii vii” un zburător angelic şi demonic care o sperie prin
nemurirea lui, astfel încât fata îi refuză cererea de a-l urma (intuind că
aceasta înseamnă moartea) şi îi cere la rândul ei să devină muritor. Fluxul alegoric din prima parte a poemului se
încheie cu decizia Luceafărului de a recurge la sacrificiul suprem, de a-şi
jertfi nemurirea
Tabloul al II-lea descrie o idilă pământească între fata de împărat devenită
Cătălina şi Cătălin. La polul opus
Luceafărului şi chiar fetei de împărat, Cătălin este „viclean copil de casă”, „Băiat din flori şi de pripas,/
Dar îndrăzneţ cu ochii”, reuşind să o înveţe pe fată meşteşugul iubirii, după modelul vânătoului şi schimbând traseul privirilor ei dinspre „în sus” către „în jos”. Fata ajunge astfel să-şi piardă unicitatea devenind „frumoasă”, „mândră”, „copilă”, „Cătălina” - nume asemănător cu al muritorului tocmai pentru a demonstra asemănarea celor doi. Ei sunt exponenţi ai aceleaşi lumi, simbolul perechii în plan uman.
Dar îndrăzneţ cu ochii”, reuşind să o înveţe pe fată meşteşugul iubirii, după modelul vânătoului şi schimbând traseul privirilor ei dinspre „în sus” către „în jos”. Fata ajunge astfel să-şi piardă unicitatea devenind „frumoasă”, „mândră”, „copilă”, „Cătălina” - nume asemănător cu al muritorului tocmai pentru a demonstra asemănarea celor doi. Ei sunt exponenţi ai aceleaşi lumi, simbolul perechii în plan uman.
Când fata conştientizează
asemănarea de structură şi de ideal cu muritorul Cătălin acceptă dragostea
acestuia uitând „visul de luceferi”.
Tabloul al III-lea cuprinde calatoria Luceafarului printre stele si
convorbirea cu Demiurgul (materia universală, superior organizată, absolutul).
Prima secvenţă suruprinde zborul cosmic, cuprinzând o
viziunie cosmică grandioasă, depăşind cu mult cunoştinţele comune ale
contemporanilor lui Eminescu: viteza cu care zboare Luceafarul este viteza
Luminii: "Căi de mii de ani treceau / În tot atâtea clipe", spaţiul
cosmic este într-o perpetuă cosmogonie: „Vedea ca-n ziua cea dentâi/ Cum
izvorau lumine”, elementele sunt dominate de forţa de atracţie care nu lasă loc
dezordinii: „O sete care-l soarbe”
Poetul materializeaza ideile abstracte, surprinde concret ideea
originii lumii, a infinitului, a forţelor cosmice: viteza luminii este concretizat prin fulger:
"Parea un fulger neîntrerupt / Ratacitor prin ele", naşterea
universului prin apariţia luminii,
haosul prin vai si dealuri: „Şi din a haosului văi”
Peisajul cosmic scapă oricărei determinări temporale şi
spaţiale, pentru ca Luceafărul reface in sens invers istoria creaţiei:
"Caci unde-ajunge nu-i hotar,/ Nici ochi spre a cunoaste, /Şi
vremea-ncearca în zadar / Din goluri a se naste // Nu e nimic si totusi e / O
sete care-l soarbe, / E un adânc asemene / Uitarii celei oarbe."
Spatiul unde traieste demiurgul este infinitul, neantul
adânc, ca abisul uitarii, caracterizat de groaza propriului vid si de setea de
absorbtie. Luceafarul este un urias ce strabate luminile de stele, depaseste
creatiunea, e mai presus de spatiu, timp, moarte, si prin aceste asemanari egal
cu demiurgul. Umanizarea Luceafarului se realizează printr-un singur cuvânt -
"dor" din versul: „El zboară, gând purtat de dor".
A doua secvenţă surprinde convorbirea cu Demiurgul,
stabilind încă de la început condiţia de fiinţă sortită eternităţii, eternitate
pe care însă nu o mai doreşte: " De greul negrei vecnicii/ Parinte, ma
dezleaga". El nazuieste catre uman, către statutul de fiinţă muritoare,
singura capabilă de cunoaştere prin iubire: "Reia-mi al nemuririi nimb /
Si focul din privire/ Si pentru toate sa-mi în schimb/ O ora de iubire”. Motivul
orei de iubire este frecvent întâlnit în lirica eminesciană, surprinzând
condiţia superioară a omului de geniu, singurul capabil de sacrificiul suprem
pentru implinirea unui ideal. Motivul apare si in poemele Pe lângă plopiii fara
sot: „O ora sa fi fost amici/ Sa ne iubim cu dor/ S-ascult de glasul gurii
mici/ O ora si sa mor” sau in Sara pe deal: „ Astfel de noapte bogata/ Cine pe
ea n-ar da viata lui toata”
Refuzul Demiurgului
este dublu motivat.
Luceafarului îi este
refuzata cerearea pt. ca el face parte dintr-un întreg, pe care l-ar descompune.
Lumea insasi ar trebui sa moara, ar însemna ca însusi Demiurgul sa se atinga pe
sine, sa isi nege perfectiunea: „Îti dau catarg langa catarg/ Ostiri spre a
strabate/ Pamantu-n lung si marea-n lat/ Dar moartea nu se poate”.
În discutia cu Demiurgul, Luceafarul primeste pt. prima
data numele de Hyperion care în limba greaca (hype-ion) înseamna cel care merge
deasupra si care reprezinta omul ca fiinta morala superioara. (În mitologia
greaca, spune Hesiod, Hyperion este considerat fiu al cerului, tata soarelui si
al lunii. Dupa Homer el este un titan ucisi si care ar fi devenit însusi
soarele - lumina , intelepciunea).
Pe de alta parte, cererea lui Hyperion este refuzată si
datorita absurditatii dorintei unei conditii inferioare. Este astfel realizata
antiteza intre lumea oamenilor comuni si lumea fiintelor superioare: „Noi nu
avem nici timp, nici loc/ Si nu cunoastem moarte”, în timp ce „piară oamenii cu toţi, S-ar naşte iarăşi oameni./ Ei numai doar
durează-n vânt/ Deşerte idealuri /.../ Ei doar au stele cu noroc/ Şi prigoniri
de soarte/ Toti se nasc sprea a muri/ Si mor spre a
se naste”
Imposibilitatea de a mai cobori treptele
de oraganizare ale materiei universale il determina pe Demiurg sa ii ofere in
schimb orice ar putea constitui marirea umana: intelepciune, har artistic,
putere: „Cere-mi – cuvantul meu dentai -/ Sa-ti dau intelepciune?” „Vrei sa dau
glas acelei guri/ Ca dup-a ei cantare/
Sa se ia muntii cu paduri/ Si insulele-n mare?” „Ti-as da pamantul in bucati/
Sa-l faci imparatie// Iti dau catarg langa catarg/ Ostiri spre a strabate/
Pamantu-n lung si marea-n larg”
Dialogul ia sfârsit
prin sublinierea de catre demiurg a inutilitatii sacrifiului: "Si pentru
cine vrei sa mori?/ Întoarce-te, te-ndreapta/ Spre-acel pamânt ratacitor/ Si
vezi ce te asteapta"
Tabloul al IV-lea surprinde idila pamanteasca dintre Catalin si
Catalina, intr-un cadru romantic, accentuand ideea implinirii aspiratiei spre
fericire a perechii pamantene. Atmosfera este feerica, intima protectoare
pentru cei doi tineri, recreata prin intermediul unor motive tipic romantice,
specific eminesciene: sara, luna, tramurand din apa, cranguri, mandri tei. In
acest cadru ne este relevat un altfel de Catalin decat cel jucaus din cel de-al
doilea tablou. Seriozitatea lui Catalin
este simbolica, eul liric sugerand metamorfoza barbatului prin dragoste.
Barbatul comun, intamplator, devine barbatul unic prin dragoste: „Durerea mea o
curma/ Caci esti iubirea mea dentai/ Si visul meu din urma”
Imaginea tradarii este de fapt o revelatie a schimbarii
specific umane sub impulsul timpului care nu lasa nimic identic cu sine. Nimic
nu ramane la fel. Totul este dominat de miscare, de schimbare, de moarte
A treia invocatie a Luceafarului semnifica dorinta fiintei
pamântene de a-si prelungi fericirea prin protectia unei stele cu noroc:
„Cobori in jos, luceafar bland/ Alunecand pe-o raza/ Patrunde-n codru si in
gand/ Norocu-mi lumineaza”
Refuzul Luceafarului este de fapt constatarea diferentelor
fundamentale între cele doua lumi: chip de lut – nefiinta capabila de orice
forma, cercul stramt – nemarginire, norocul – determinare, mortalitate –
nemurire, caldura/ pasiune/ schimbare – rationalitate/ raceala/ identitate cu
sine: „Ce-ti pasatie, chip de lut/ Dac-oi fi eu sau altul?// Traind in cercul
vostru stramt/ Norocul va petrece/ Ci eu in lumea mea ma simt/ Nemuritor si
rece”
Finalul este tipic schopenhauriean. Tonul nu este de amărăciune
sau de tristeţe, ci de seninătate rece a fiinţei care şi-a înţeles statutul
superior şi însingurarea.
Particularităţi stilistice:
Poemul eminescian este o capodoperă nu numai prin
profunzimea ideilor, ci şi prin perfecţiunea formei , prin acea potrivire fără
greş a cuvintelor limbii române, astfel:
Nivelul
fonetic: prezenta unor fonetisme specific moldovenesti, cu valente arhaice:
răzima, împle, braţă
Nivelul
morfologic si sintactic: forme temporale arhaice „apa unde-au fost cazut”,
Nivel
lexical:
-
limbajul popular,
arhaic, regional pentru muritori: „Vină!”, „Dară”, „Da' ce
vrei, mări Cătălin?/ Ia du-t' de-ţi vezi de treabă."
-
cult, literar,
neologic pentru Luceafăr şi Demiurg: sfera, chaos, genuni, repaos etc.
Nivelul
stilistic:
-
antiteza:
geniu – om comun
-
epitete: „pământ
rătăcitor”, „corăbii negre”,
-
metafore: „chip
de lut”, „foc de soare”, „cercul vostru
strâmt”
-
comparatii:
„îl înconjor/Ca nişte mări”, „Iar umbra feţei străvezii/ E albă ca de ceară”
-
oximoronul: „mort
frumos cu ochii vii”,
-
hiperbola: „venea
plutind în adevăr”, „răsai c-o-ntreagă lume”
-
inversiunea: „viclean
copil”,
Nivelul
prozodic: ritm imabic, rima incrucisata, masura de 7-8 silabe
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu